Pontoppidan Anne

Henrik Pontoppidan: ud med Gud
Tag udgangspunkt i dette afsnit i denne opgave: https://bl.systime.dk/?id=p191

Læs afsnittet om Henrik Pontoppidan.

Læs uddraget af novellen “Ane-Mette” (1887)

Svar på spørgsmålene efter novellen.

1.     Hvad viser teksten os om sociale og økonomiske forhold?
Teksten viser, at der er stor forskel på rige og fattige. Dette ses fx i afsnit 2, hvor der står ”Det beskrives, hvad en begravelse koster, og at der ringes højere med kirkeklokkerne, hvis man betaler mere. Der er tre begravelsestyper, for de rige, for de mindre rige og for de fattige. De fattige ringes der ikke for.” Dette viser, at der bliver gjort forskel på rig og fattig i samfundet. Derudover skal Ane-Mettes grav fjernes da en rigmand, Anders Jensen, har købt pladsen. Derudover beskrives der, at Anders Jensens barns kiste er flot pyntet med blomster, hvor Ane-Mette er begravet direkte i jorden. Dette viser også at rigdom spiller en væsentlig rolle i tiden.

2.     Hvordan er fortællerens holdning til kirken? Prøv at finde eksempler i teksten, som viser kritik af kirken.
Fortælleren har en kritisk holdning til kirken. De bliver beskrevet som snobbede og som om de gerne vil hæve sig over andre. Dette ses, da Anders Jensens barn bliver tilgodeset frem for Ane-Mette. Der bliver ikke ringet for de fattige.

3.     Hvor i teksten kan man se, at mennesker er produkter af arv og miljø? Begrund jeres svar ved at finde citater i teksten.
Dette ses, da Anders Jensens barn får en bedre afslutning på livet end Ane-Mette. Anders Jensens barn bliver tilgodeset og dette viser at arv og miljø bestemmer barnets skæbne. Arven og miljøet ses også, da Ane-Mette er begravet direkte i jorden, mens Anders Jensens barn har en fint pyntet kiste og en stadselig begravelse.

4.     Hvordan forstår I slutningen?
Ved den første begravelse Ane-Mette havde blev hun begravet uden kirkeklokkerne. Men ved hendes anden begravelse bliver der ringet med kirkeklokkerne, da Anders Jensens barn bliver begravet på samme tid. Dette giver Elsebeth en form for håb.

5.     Genlæs novellens første afsnit med naturbeskrivelsen. Hvordan kan denne indledning være billedsprog for hele novellens indhold?
Kirken ligger på det højeste punkt, hvilket er et billedsprog på, at de rige bliver vægtet højest og kirken er for de rige.

6.     Hvor ligger Pontoppidans sympati? Se blandt andet på beskrivelserne (brugen af adjektiver).
Pontoppidans sympati ligger ved den fattige.

7.     Er Pontoppidan nøgtern? Begrund jeres svar.
Nej, han forholder sig subjektiv.


Beskriv, hvordan Pontoppidan skriver, og hvilke emner han typisk behandler.
Hans skrivestil er naturalistisk, idet han skildrer mennesket som et produkt af fattigdom. Derudover skrives der naturalistisk, når der skrives om arv og miljø, hvilket der gør i denne teskt. Han skriver ofte om klasse. Han skriver om den laveste klasse og de dårligt stillede i samfundet.

Se reklamefilmen “Livet på landet ifølge “Landbrug og fødevarer””.

Analyser sproget i reklamefilmen. Se herunder på sproglige/stilistiske figurer.
Der bliver anvendt positivt sprog.

Overvej (notér):

  1. Hvordan naturen og livet på landet fremstilles i forhold til, hvordan det fremstilles i “Ane-Mette”
    I “Livet på landet ifølge “Landbrug og fødevarer”” bliver landet fremstillet som en positiv og god ting, hvor det i ”Ane-Mette” bliver fremstillet som en dårlig og fattig ting.

  2. Hvordan forholdet mellem folk fra forskellige klasser fremstilles i forhold til i “Ane-Mette”
    I “Livet på landet ifølge “Landbrug og fødevarer”” er der lighed mellem de forskellige klasser. I ”Ane-Mette” er der stor ulighed og de højeste i samfundet bliver tilgodeset.

  3. Hvad budskabet i kampagnefilmen er.
    Budskabet er at vi har brug for landbruget.

  4. Hvad er der sket, siden Pontoppidan skrev “Ane-Mette”.
    Landbruget er blevet en nødvendighed og vi omfavner nu landbruget frem for at se ned på det.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Skt Hansblus på Skagen analyse, Anne

“Et Grundskud” af Henrik Pontoppidan

Arbejdsspørgsmål til ”Den sidste balkjole” af Herman Bang, 1887