Arbejdsspørgsmål til ”Den sidste balkjole” af Herman Bang, 1887

Arbejdsspørgsmål til ”Den sidste balkjole” af Herman Bang, 1887

Alle nedenstående opgaver lægges naturligvis på bloggen. Lav sammenhængende opgaver.
Nedenfor er en række spørgsmål til novellen. Husk at underbygge med eksempler fra teksten og forklar.
1)     Præsentér teksten enten skriftligt eller via podcast eller lydfil (kun denne opgave). Mette
Teksten Den sidste balkjole af Herman Bang er fra det moderne gennembrud og er skrevet i år 1887. Herman Bang blev født i 1857 i et præstehjem på Als, hvor han voksede med hans mor, far og fire andre søskende. I hans opvækst havde han et tæt forhold til hans mor, og det var også hende, som indviede ham i litteratur og lærte ham at elske teatret.  Bang mødte dog også en del modstand. For det første var han homoseksuel, og forfulgt af myndighederne. For det andet var han en selviscenesættende ungkarl med dyre vaner, smukt tøj og stort forbrug af parfume. For det tredje turde han udvikle sin egen skrivestil, hvilket også tragte stor opmærksomhed. Han døde i 1912, og debuterede som fiktionsforfatter, da han var 22 år.


Den sidste balkjole er en novelle som blev skrevet i 1887. Den handler en mor og hendes to døtre, som hedder Emma og Antonie. De sidder i systuen og syr en balkjole til Antonie, fordi der skal være bal, og de håber at Antonie finder sig en mand. De håber at hun kan blive gift, fordi de er i en økonomisk krise. Antonies søster Emma er blevet for gammel til at finde en mand. Da hun endelig bliver inviteret til festen, brister Antonies drøm om at blive gift. Hun bliver inviteret til festen, men ikke som deltager i dansene, men som tilskuer, da hun er blevet for gammel til den slags. Begge enkefruens døtre er blevet for gamle til at finde sig en ægtemand, som der forventes af dem.


2)     Hvilken isme er kendetegnende for tekstens skrivestil? – hvor ses det? – hvilken betydning har det for teksten? Anne
Ismen er impressionisme, da den viser et øjebliksbillede af at pigerne laver balkjoler. Indtrykkene beskrives godt undervejs. Der bliver undervejs også beskrevet ned til mindste detalje hvordan pigerne bevæger sig, fx “Længe hulkede Emma krampagtigt: så betvang hun sig og stod op…”
3)     Oversæt de første tre afsnit til nydansk. Emma
“Antonie sidder med sine hænder grundigt og syer plisseer og flæser, som flyver rundt i rummet. Her sidder moderen og Emma og ser på. … “

“Ja… så skulle det endelig ske igen. Et rigtig bal. Det var nemlig meget længe siden sidst. Efter Wiberg to derfra, var det helt forladt. Dengang til julegilde på møllen med udveksling af ting som foregik næsten ligesom lege, så var det altid det samme. Og så til fødselsdagen hvor man havde sytøj med mens man hørte på Fru Hansen og hendes privatlærer spille på klaver.”
“Og ellers har der ikke være noget ikke engang et skovbal, som der engang var. For de seneste par år, har der ikke været nogen unge piger overhovedet.”


4) Karakteriser Antonie og Emma. Kom ind på hvordan Emma karakteriseres i parentesen? 
Nicklas
Antonie: Antonie bliver ligesom forklaret som den “pæne” af de to søstre, det er hende der skal finde en mand, som kan forsørge hele familien. Familien bruger alle deres bange på hende, og det er hende som har en fremtid.

Emma: Emma er den ældste af de to søskende. Hun er for gammel til at finde en mand. Hun opfører sig som en slags mor for Antonie. Hun har ikke de store fremtidsplaner, og har tænkt sig måske at blive husbestyrerinde eller lærerinde for mindre børn, fordi man ikke skal være specielt klog for det.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Skt Hansblus på Skagen analyse, Anne

“Et Grundskud” af Henrik Pontoppidan