Skt Hansblus på Skagen analyse, Anne

Skt Hansblus på Skagen analyse, Anne


  • Det beskrivende niveau
    Billedet er Krøyers sidste store figurmaleri. Billedet er en samling af repræsentanter fra kunstnerkolonien, medlemmer af byens bedre  borgerskab og nogle af de fastboende skagboer i en stor kreds omkring sankt hans bål på Skagen Sønderstrand. Maleriet er en hyldest til kunstnerkolonien i Skagen.

    Billedet er samlet om bålet, som alle menneskerne står rundt om. Billedet er delt i forgrund, mellemgrund og baggrund. I forgrunden er børnene placeret, som alle er iført fine kjoler eller lignende. I mellemgrunden er det store sankthansbål, det bedre borgerskab placeret. I Baggrunden er Marie, Krøyers gamle kone, og hendes nye elsker placeret. I baggrunden er stranden og en båd også placeret, bagerst i venstre hjørne er et fyrtårn, og i højre hjørne er månen. De er alle iført pænt tøj. Billedet er malet i meget mørke farver, hvor det er bålet der er den primære lyskilde. Dog lyser månen også himlen op, og billedet er altså malet i den blå time, men det er ikke dette der er fokus på billedet, da det er placeret i baggrunden. De unge er i forgrunden, mens de ældre er i baggrunden.
  • Det analyserende niveau
    Billedet er fyldt med linjer. De mange mennesker skaber lodrette linjer, som stræber opad. Billedet er dynamisk idet mange af menneskene er i bevægelse.

    Naturen er desuden meget væsentlig på billedet - det er malet naturalistisk, med mennesket i fokus. Lyset kommer meget i fokus i det det er malet i den blå time.
  • Det fortolkende niveau
    Bålets retning,
    Henny Brodersen, Krøyers ven, kigger mod maleren (Krøyer). Dette kan betyde

    På det oprindelige billede var der en hun placeret ved Maries fødder. Denne er fjernet igen, da hun havde en elsker, Hugo Alfven, og håbet nu var ude for, at de to nogensinde ville finde sammen igen, idet hunden symboliserer troskab. Derudover “peger” ilden mod Marie og Hugo. Dette kan betyde at de har kærlighed til hinanden.


  • Det perspektiverende niveau – perspektiver til periodens tidstypiske træk
    Klassen, som er et af periodens mest omtalte temaer, kommer tydeligt til udtryk på dette billede. Det er udelukkede folk, som Krøyer selv kendte der er malet på billedet. Dette vil altså sige, at det kun er folk fra det bedre borgerskab der er malet herpå.


Kommentarer

  1. Kan du uddybe forholdet mellem Henny Brodersen og P.S Krøyer?

    SvarSlet
    Svar
    1. De havde muligvis et forhold, da marie og hugo var fundet sammen

      Slet
  2. hej jeg synes den var god

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

“Et Grundskud” af Henrik Pontoppidan

Arbejdsspørgsmål til ”Den sidste balkjole” af Herman Bang, 1887